Drift


El
Individuell avläsning och debitering för varje lägenhet. Lägenhetsinnehavaren tecknar eget elavtal. I elcentralen i varje lägenhet finns en jordfelsbrytare som ska testas regelbundet. Detta görs genom att testknappen trycks in och jordfelsbrytaren ska då omedelbart lösa ut. Om jordfelsbrytaren löser ut någon enstaka gång och återställning kan ske så kan detta bero på ett tillfälligt fel. Om jordfelsbrytaren löser ut med jämna mellanrum så bör fackman kontaktas.

Vatten
Individuell avläsning och debitering för varje lägenhet. Avläsning av vattenförbrukning samt justering av kostnaden sker löpande. Debitering sker månadsvis genom tillägg på ordinarie avgiftsavi. Avstängningskran för hela badrummet finns ovanför undertaket vid duschen. Avstängningskran för köksblandaren finns under diskhon i skåpet.

Uppvärmning
I varje lägenhet finns en frånluftsvärmepump. Föreningen äger värmepumpen, men lägenhetsinnehavaren ansvarar själv för värmepumpens inställningar samt för rengöring av pumpens filter. Återkommande filterbyten och service kommer att genomföras.

Försäkring
Föreningen har tecknat en så kallad kollektiv bostadsrättsförsäkring vilket innebär att bostadsrättstillägg inte behöver läggas till den egna hemförsäkringen.

Brandsäkerhet
Lägenhetsinnehavaren ansvarar för att lägenheten används på ett ansvarsfullt sätt. Fungerande brandvarnare ska finnas. Skaffa gärna en brandsläckare.

Sophantering
Föreningen äger underjordsbehållaren och där slängs enbart hushållssopor och matavfall i väl förslutna påsar. Luckan låses upp med lägenhetsnyckeln och när luckan stängs är det viktigt att se till att luckan låses ordentligt. Vi hjälps åt att hålla mängden sopor nere genom att sopsortera och lämna så mycket som möjligt till återvinning.